Sköldkörtelboken finns på biblioteken

Jag gjorde en sökning i biblioteksdatabasen Libris för att se vilka bibliotek som borde finnas med i högeremenyn, så att de som inte kan eller vill köpa boken via internetbokhandlarna ändå kan få läsa Sköldkörtelboken.

Libris anger att Sköldkörtelboken finns hos elva bibliotek. Tanken som slog mig är att det är ett för litet antal. Sedan sökte jag vidare för att se var de andra sköldkörtelböckerna finns. Då upptäckte jag till min förvåning att Sköldkörtelboken är den som finns på flest bibliotek.

Blev därför än en gång bekymrad över tillgången på litteratur i ämnet, särskilt för dem som inte kan läsa medicinsk facklitteratur eller kan engelska tillräckligt bra. Så, till dig som läser detta och funderar på att ge ut en populärmedicinsk bok säger jag: gör det! Skriv om sköldkörteln eller något annat som du kan något om. Det är inte så svårt som man tror.

Och mitt råd till dig som går in på bibliotek (elektroniskt eller i verkligheten) och saknar Sköldkörtelboken eller någon annan sköldkörtelbok: ge gärna personalen tips om att ta in de böcker du saknar.

Här är länken till Libris-sökningen som jag använde: http://libris.kb.se/hitlist?p=1&q=AMNE%3a(Sk%c3%b6ldk%c3%b6rtelsjukdomar)&t=v&d=libris&s=r&t=v&m=10&f=&spell=true

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar